Colliers logoColliers

26. 9. 2023

Zařizujeme kancelář s ohledem na ergonomii a pohodu zaměstnanců

Zařizujete kancelář? Pak myslete na ergonomii. Ergonomické pracovní prostředí má totiž nejen pozitivní vliv na psychickou pohodu a výkonnost zaměstnanců, ale snižuje i zdravotní zátěž a celkově přispívá k větší efektivitě práce. 

Co vše vlastně ergonomie pracovního místa zahrnuje? Základní definice říká, že jde o soubor technik a prostředků, které mají za úkol přizpůsobit pracoviště fyzickým a duševním potřebám člověka, a zajistit tak bezpečnost a ochranu zdraví při práci. V případě kanceláří je ergonomie stejně důležitá jako například ve výrobních provozech. I tam totiž hrozí zaměstnancům zdravotní rizika: „Není výjimkou, že lidé pracující v kanceláři prosedí celou svou pracovní dobu u svého psacího stolu a dlouhé hodiny tráví ve stejné poloze. Při špatné ergonomii pracovního místa tím mohou ohrozit své zdraví a spolu s ním i svou psychickou pohodu a výkonnost,“ varuje Jana Vlková ze společnosti Colliers s tím, že nejčastějšími zdravotními riziky, se kterými se práce v nevhodně zařízené kanceláří pojí, jsou bolesti zad a hlavy, migrény, syndrom karpálního tunelu a různá zraková onemocnění. A o to opravdu nikdo nestojí – ani zaměstnanec, ani jeho zaměstnavatel. Pozornost je proto potřeba věnovat jak ergonomii samotného pracovního místa a jeho zařízení, tak i uspořádání a vybavení ostatních kancelářských prostor. Důležitou roli přitom hraje nejen nábytek, ale například i osvětlení, míra hluku či zvolené materiály.

Vytvářejte různé zóny

Při plánování ergonomických kanceláří je vhodné začít od píky – od jejich uspořádání. Trendem dneška jsou kanceláře členěné do několika funkčních zón. Vedle prostor pro individuální a koncentrovanou práci se prosazují i zóny pro týmovou spolupráci, neformální setkávání zaměstnanců či relaxaci. „Rozdělení kanceláře do různých zón umožňuje zaměstnancům vybrat si prostředí, které nejlépe vyhovuje jejich aktuálním potřebám. Díky tomu v průběhu dne mohou vystřídat několik pracovních prostředí i poloh, ve kterých pracují,“ radí Jana Vlková.

Volte polohovatelný nábytek

Důležitou kapitolou je pak samotný nábytek. Zcela nezbytným prvkem jsou dnes ergonomická křesla s podporou bederní páteře a nastavitelnou výškou sedáku i područek dle výšky i váhy uživatele. Dobrá křesla umožňují plně individuální nastavení, které je potřeba, aby se zamezilo nepříjemným bolestem zad a krku. Výšková nastavitelnost je důležitá i u kancelářských stolů. Pracovníci si pak totiž mohou stůl přesně přizpůsobit svým individuálním potřebám a u stolu nejen sedět, ale chvílemi třeba i stát. Přechod mezi těmito dvěma polohami má pozitivní vliv na krevní oběh a svalovou aktivitu. Pro správnou ergonomii pracovního místa je pak důležitá i klávesnice a myš s ergonomickým designem, který minimalizuje zatížení rukou a zápěstí při dlouhodobém používání. Plně nastavitelný stojan pro monitor zajistí, že obrazovka bude vždy ve správné výšce očí, čímž se uleví namáhání krku a podpoří se správná pozice při práci.

Vneste do kanceláří přírodu

Ač se to nezdá, produktivitu a pohodu pracovníků podporuje i samotný design kanceláří. Důležitý je zejména správný výběr barev a dekorací: „Místo výrazných a rušivých barev je lepší sázet na příjemné a uklidňující tóny, ideální jsou jemné pastelové barvy,“ upozorňuje Jana Vlková s tím, že v kancelářích by rozhodně neměla chybět ani příroda. Rostliny, dřevěné prvky a dostatek přírodního světla jsou totiž pro vytvoření harmonického prostředí zásadní. Pozitivní vliv přírody na naše zdraví ostatně potvrzuje i řada průzkumů, například studie The Economics of Biophilia u lidí pohybujících se v zeleném interiéru zaznamenala snížení tepové frekvence a stresových hormonů až o 15 %. Výzkumníci měřili taktéž lepší soustředění, duševní výdrž a produktivitu, která se v interiéru plném přírodních prvků prokazatelně zvýšila. Dle provedeného experimentu vyřídili telefonisté s výhledem na přírodu daleko více hovorů než ti, kteří jej neměli. Hovory navíc zpracovávali až o 7 % rychleji. Blahodárný vliv zeleného prostředí pak dokazuje i fakt, že zaměstnanci, kteří v něm působí, mají až o 15 % méně absencí.

Dostatek světla a ticha

Náladu a výkonnost pracovníků v neposlední řadě ovlivňuje i osvětlení. Nejlepší je samozřejmě přirozené světlo, které dodává energii a vitalitu a zároveň minimalizuje únavu. Průzkum Harvard Business Review prokázal, že kvůli absenci denního světla pociťuje téměř 50 % pracovníků častěji únavu a smutek, jsou častěji předráždění a snadněji podléhají stresu. „Pokud je v místnosti nedostatek přirozeného světla, což je v našich zeměpisných šířkách běžné, a to zejména od podzimu do jara, je vhodné pro osvětlení použít neutrální barvu světla, která stimuluje produktivitu. Pro individuální potřeby se pak hodí stolní lampa s regulací jasu, popřípadě i teploty světla,“ vysvětluje Jana Vlková. Vedle osvětlení pak hraje významnou roli také zvuková izolace a akustika prostoru. Té pomůžou koberce, závěsy či akustické panely, neboť utlumí nepříjemné zvuky a zpříjemní pracovní atmosféru.

Potřebujete poradit s ergonomií vaší kanceláře? Náš tým Workplace Advisory je vám plně k dispozici

zpět